Tietoa meistä

Tekemisen ilo asuu meillä!

4H-harrastuksessa lapsi ja nuori kasvaa kohti vastuullista ja yritteliästä aikuisuutta. Lapsen ja nuoren kehitysvaiheet huomioon ottavassa toiminnassa opitaan itse tekemällä. 4H-kerhossa omaksutaan käytännön taitoja ja tietoja koulutetun ohjaajan tuella. 4H-koulutukset ja -kurssit syventävät nuoren osaamista. Toiminnassa saadaan valmiuksia yrittäjyyteen ja työelämään.

4H kehittää ihmistä kokonaisuutena. Tätä kuvaavat neljän H:n perustana olevat sanat HeadHandsHeart ja Health, jotka ovat suomeksi harkinta, harjaannus, hyvyys ja hyvinvointi.

Toiminnan painopisteet ovat ryhmätoiminnassa, nuorten kouluttamisessa sekä työelämävalmiuksien lisäämisessä ja työllistämisessä, yrittäjyyskasvatuksessa, ympäristön ja luonnon tuntemuksen lisäämisessä, kansainvälisyydessä ja osallistumaan sekä vaikuttamaan kannustamisessa.

Meidän yhdistyksemme

Haapaveden 4H-Yhdistys on osa valtakunnallista 4H-järjestöä ja on poliittisesti sitoutumaton nuoriso- ja kansalaisjärjestö. Yhdistyksemme järjestää erilaisia kerhoja keskustassa ja sivukylillä. Kerhot ovat joko yleiskerhoja, joissa askarrellaan, ulkoillaan, kokkaillaan ja tehdään muuta mukavaa tai teemakerhoja, jolloin kerhotoiminta koostuu yhden aiheen ympärille. Teemakerhoja ovat esimerkiksi Safkasankarit-kokkikerho, Heppa-, Lemmikki-, Liikunta- ja sählykerhot. Haapaveden 4H-yhdistyksessä on noin 200 nuorisojäsentä.

Järjestämme myös retkiä, leirejä ja erilaisia kursseja. Joka vuosi järjestämme Osaava kerhonohjaaja -koulutuksen, jonka käyneet nuoret toimivat kerhoissa ohjaajina. Ajokortti työelämään -kurssin kautta nuoret oppivat hakemaan töitä sekä perustiedot työelämän pelisäännöistä. Ajokortti työelämään -kurssit järjestetään vuosittain yhdeksäsluokkalaisille. Järjestämme yhteistyössä kunnan ja seurakunnan kanssa leirejä, talvilomalla nuopparilla päiväleirejä ja kesällä ja syyslomalla leireillään Hammasniemessä.

Kurssimme antavat nuorille valmiuksia työelämään, kehittävät yritteliäisyyttä sekä kädentaitojen sekä kasvattaa nuorista aktiivisia kansalaisia. Nuorille yhdistyksemme tarjoaa myös mahdollisuuden kerätä taskurahaa ohjaamalla kerhoja ja/tai toimimalla työpalvelussamme tekemällä keikkaluontoisia töitä asiakkaillemme. Työt ovat pääasiassa siivousta, lastenhoitoa, ruohonleikkuuta ja puutarhatöitä.

4H-Yrityksen perustaneet nuoret pyörittävät omaa yritystään yhdistyksen ja yritysohjaajan tuella.

Yhteystiedot

Toimistomme löytyy Teknotalo 2S:stä, mutta parhaiten meidät tavoittaa puhelimitse arkisin 9-16 välillä p. 044 0130356 tai sähköpostilla haapavesi@4h.fi.

Meitä voi seurata Facebookissa Haapaveden 4H-yhdistys, Haapaveden Neljä Hoo tai Instagramissa Tuija 4H Haapavesi