Historiaa

4H-järjestön historia

4H-toiminta käynnistyi 1900-luvun alussa Yhdysvalloissa vastauksena nuorten työttömyyteen, pahoinvointiin ja näihin kytkeytyneisiin muuttoaaltoihin maaseudulta kaupunkeihin. Aate rantautui Eurooppaan 1920-luvulla ja Suomeen toiminta tuli Amerikassa vierailleiden yksityishenkilöiden mukana 1920-luvun puolivälissä.

Haapaveden 4H-yhdistyksen taival

Yhdistyksemme alkutaival alkoi jo oikeastaan yli 100 vuotta sitten kun Kasvitarha ja keittokoulu perustettiin 1893, jolloin Nora Pöyhönen katsoi tarpeelliseksi herättää nuorissa kiinnostusta kotoisen kasvitarhan hoitoon. Niinpä johtaja perusti mallikasvitarhan koululle ja kutsui ympäristöalueen nuoria mallitilalle oppimaan ja tekemään töitä.  Pappilan puutarhassa saamiensa kylvö ja istutusohjeiden mukaan lapset laittoivat omat palstansa kotipihoilleen . Kunta avusti rahallisesti siementen hankinnassa.

Myöhemmin työ laajeni ja ruustinnan tyttäret sekä koulun opettajat kävivät perustamassa kasvimaita sivukylien kotien pihoille ja antamassa neuvoja.  Ensimmäinen maatalouskerho aloitti Haapavedellä 1927-1928.  Laaja-alainen kerhotyö käynnistyi läänin talousseuran avustamana v 1929, joka onkin yhdistyksemme virallinen perustamisvuosi.

Vuonna 1940 nimi muuttui Haapaveden maatalouskerhoyhdistykseksi ja se rekisteröitiin 31.1.1941.  Haapaveden 4H-yhdistys ry:ksi rekisteröidyttiin vuonna 1971.  Toiminta reilun 90 vuoden aikana on ollut varsin vireää.